Klasa 7a

>>> Materiały z matematyki oraz z informatyki dostępne na stronie yaneczek.pl

Materiały edukacyjne do pracy zdalnej na okres 1.06 – 5.06.2020 r.

Materiały edukacyjne do pracy zdalnej na okres 25.05 – 29.05.2020 r.

Materiały edukacyjne do pracy zdalnej na okres 18.05 – 22.05.2020 r.

Materiały edukacyjne do pracy zdalnej na okres 11.05 – 15.05.2020 r.

Materiały edukacyjne do pracy zdalnej na okres 4.05 – 8.05.2020 r.

Materiały edukacyjne do pracy zdalnej na okres 23.04-29.04.2020 r.

Wychowanie fizyczne

Materiały edukacyjne do pracy zdalnej na okres 15.04-22.04.2020 r.

Informatyka

Drodzy uczniowie, już prawie miesiąc trwa wasza praca zdalna, niektórzy już radzą sobie z tym bardzo dobrze. Jest to okres, gdzie wasze kompetencje w posługiwaniu sie komputerem czy też smartfonem stały się dosyć istotne. Uczniom, którzy cenią systematyczną pracę i interesują się informatyką już na początku pracy zdalnej zaproponowałem pracę w portalu Migra-strefa ucznia . Jest tam możliwość samodzielnego tematu dotyczącego arkusza kalkulacyjnego. Chciałbym upewnić się czy poczytaliście podręcznik, poeksperymentowaliście z arkuszem. Chciałym abyście rozwiązali zadania podsumowujące temat 14 

Temat: Budowa arkusza kalkulacyjnego

  • zad1, zad4 grB, grC
  • zad1, zad5, zad6 grA
  • dla chętnych zad2

Uczniowie, którzy uporają się z tematem 14, powinni uważnie przeczytać podręcznik str 169-170

Temat: Projektowanie tabeli, stosowanie funkcji

  • Ogladamy filmy dotyczące tematu na stronie  dlaucznia.migra.pl
  • wykonujemy ćw2 str170
  • wykonujemy ćw6 str173
  • wykonujemy zadanie 5 str 179
  • dla chętnych zadanie 6, zadanie 8 str 179

Temat: Formatowanie komórek arkusza kalkulacyjnego

  • uważnie przeczytać podręcznik str 176-177
  • wykonujemy ćw12 str177
  • wykonujemy ćw13 str177
  • dla chętnych zadanie 8, zadanie 9 str 179

Temat: Zastosowanie arkusza do kalkulacji wydatków.

  • uważnie przeczytać podręcznik str 180-182
  • wykonujemy ćw1 str180
  • wykonujemy ćw2 str181
  • wykonujemy ćw3 str182
  • dla chętnych zadanie 1, zadanie 4 str 186

Przypominam, o korzystaniu z plików ćwiczeniowych, które do każdego tematu są dostępne na stronie  dlaucznia.migra.pl

Proponuje też tworzone pliki ćwiczeniowe, oraz zadania można zapisywać w chmurze na dysku google

Materiały edukacyjne do pracy zdalnej na okres 2.04-8.04.2020r

Materiały edukacyjne do pracy zdalnej na okres 25.03-1.04.2020r

WDŻ

Rozwój człowieka

ćwiczenie

Jezyk polski

Dzień 1. (czwartek)

Temat: Obraz starożytnego Rzymu w powieści H. Sienkiewicza.                                     *(Mam nadzieję, że odpowiednie fragmenty znaleźliście, dlatego podaję tylko notatkę).

Rzym przed pożarem: Rzym w czasie pożaru Rzym po pożarze:
– wspaniałe, bogate, tętniące życiem miasto,

 – miejsce nęcące przybyszów łatwością osiągania zysków oraz swoboda życia,

–  miasto wielonarodowościowe               i wielowyznaniowe,

–  wspaniałe, budzące podziw budowle i miejsca: pałac cezara na Palatynie, wille patrycjuszy, liczne świątynie, np. świątynia Jowisza na Kapitolu, łuki triumfalne, akwedukty, termy, amfiteatry, bazyliki, Forum Romanum (centrum miasta, miejsce spotkań towarzyskich, handlu, przemówień oratorów                  i nauk głoszonych przez wędrownych filozofów), wspaniałe ogrody,

–  olbrzymie skupisko ludzi,

–  ubogie dzielnice z insulami,               np. Zatybrze,

 – królestwo bogactwa i władzy, ale także zła i zbrodni.

 

„Cała nizina pokryta była dymami tworzącymi jakby jedną olbrzymią, leżąca tuż przy ziemi chmurę, w której znikły miasta, akwedukty, wille, drzewa; na końcu zaś tej szarej, okropnej płaszczyzny gorzało na wzgórzach miasto”.

– panika wśród mieszkańców,

–  masowa ucieczka z miasta,

 – rabowanie opuszczonych domów,

–  burzenie domów w celu powstrzymania ognia,

 

– z czternastu dzielnic pozostały tylko cztery,

–  „ogromna przestrzeń siwa, smutna, umarła, na której sterczały szeregi kominów na kształt kolumn grobowych”,

 – wielkie cmentarzysko,

 – głód wśród pozbawionych domów mieszkańców Rzymu,

 – gromady ludzi poszukujących swoich bliskich,

 – rozdawanie ocalałym żywności i odzieży,

–  poszukiwanie sprawców pożaru – oskarżenie chrześcijan,

–  odbudowa miasta,

 – wytyczenie nowych dróg,

–  pospieszne wznoszenie amfiteatrów, w których miały się odbyć igrzyska z udziałem rzekomych sprawców pożaru.

 

PS Jeśli masz drukarkę, tę notatkę możesz wydrukować i wkleić do zeszytu.

Praca domowa 

  Znajdź informacje o powstaniu miasta Rzym i jego położeniu. W miarę możliwości przygotuj także ilustracje przedstawiające antyczne budowle Rzymu.

* dla chętnych. Przygotuj folder reklamowy wycieczki do Rzymu:  wymyśl nazwę biura podróży i hasło reklamowe,  zaplanuj przebieg wycieczki,  przedstaw kilka atrakcyjnych miejsc,  zadbaj  o szatę graficzna tworzonego folderu. Możesz przygotować prezentację multimedialną.

 Dzień 2. (piątek)        

Temat: „Człowiek to brzmi dumnie” – rozważania o bohaterach powieści „Quo vadis”.

Notatka

Wybierz jednego z bohaterów lektury. Naszkicuj charakteryzowaną postać. Wewnątrz rysunku wpisz cechy dotyczące osobowości, charakteru itp., a na zewnątrz – wygładu, stosunku do innych ludzi itp.

Mam nadzieję, że pewną podpowiedzią będą odpowiedzi na pytania dotyczące bohaterów „Quo vadis”.

       

Neron

  • Co wiemy o jego przeszłości?
  • Jaka miał władzę?
  • Jak Sienkiewicz opisuje jego wygląd?
  • Jaka atmosfera panowała w Rzymie za jego rządów?
  • Jakimi ludźmi się otaczał?
  • Do czego przywiązywał wagę?
  • Jak spędzał czas?
  • Do jakich czynów był zdolny?
  • W jaki sposób traktował ludzi ze swego otoczenia?
  • Jak i dlaczego pozyskiwał sobie wzglądy ludu?
  • Jak zachowywał się pod koniec swego panowania?
  • Jak zginął?
Petroniusz

  • Jaki nosił przydomek i czym było to uzasadnione?
  • Jaka miał pozycję na dworze Nerona?
  • Jaki wiódł tryb życia?
  • Czym się interesował?
  • Co było dla niego ważne?
  • Jaki był jego stosunek do cezara, a jaki – do ludzi, którzy otaczali władcę?
  • Czym zasłużył sobie na łaskę cezara?
  • Czym się wyróżniał na tle innych ludzi z otoczenia cezara?
  • Dlaczego się zdecydował popełnić samobójstwo?
  • Jak się przygotował do śmierci?
Apostoł Piotr

  • W jakich okolicznościach poznajemy tę postać?
  • Czego dowiadujemy się o jego przeszłości?
  • Jak traktowali go chrześcijanie?
  • Kim dla nich był?
  • Czego nauczał?
  • Jaki był jego stosunek do ludzi?
  • Jak się zachowywał w obliczu zagrożenia?
  • Komu i czemu był wierny?
  • Jak oceniał sytuację Rzymu?

 

Chilon Chilonides

  • Kim był?
  • W jakich okolicznościach go poznajemy?
  • Do jakiego zajęcia się najął i dlaczego?
  • Do jakich sposobów się uciekał, aby się wywiązać z zadania?
  • Jaki był jego stosunek do ludzi wysoko urodzonych, a jaki – do biedaków?
  • Co było dla niego ważne?
  • Jakie czyny Chilona najgorzej o nim świadczą?
  • Co spowodowało jego przemianę?
  • Jak się zachowywał w obliczu śmierci?
Tygellinus

  • Jaką pełnił funkcję na dworze cezara?
  • Jak się zachowywał wobec cezara, a jak wobec ludzi z otoczenia władzy?
  • Kogo i za co szczególnie nienawidził?
  • Co był gotów zrobić, aby ratować siebie?
  • Jakie okoliczności wykorzystał do realizacji własnych planów?
  • Kto mu sprzyjał?
  • Jak pokazywał swoja władzę?
  • Wobec kogo postępował ze szczególnym okrucieństwem?
Akte

  • Kim była?
  • Jak wyglądała?
  • Co wiemy o jej przeszłości?
  • Jaki był jej stosunek do Nerona?
  • Jak traktowała Ligię?
  • Jak oceniała postępowanie Winicjusza?
  • Co sadziła o chrześcijanach?
  • O czym świadczą jej czyny?

 

Poppea Sabina

  • Jak wyglądała?
  • Co mówiono o niej w Rzymie?
  • Jaki był jej stosunek do Nerona?
  • Za co znienawidziła Ligię i chrześcijan?
  • Jaki pomysł podsunęła cezarowi i jego ludziom w związku z pożarem Rzymu?
  • W jaki sposób wykorzystała słowa Chilona?
  • Jakie osobiste przeżycie mogło zmienić jej nastawienie do Ligii i dlaczego ostatecznie tak się nie stało?
  • Jakie fakty świadczą o wyjątkowej niegodziwości Poppei?
 

 Gotową notatkę prześlij mi do oceny na adres mailowy annasnake@wp.pl          (czekam do środy)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


       

 

HASŁO: ………………………………………………………………..

Dzień 3. (poniedziałek)         

Temat: „Miłość wszystko przetrzyma…”, czyli historia Ligii i Marka Winicjusza.

W jaki sposób miłość zmieniła Ligię, a jak wpłynęła na Winicjusza?

Początkowo Winicjusz był zauroczony i zachwycony niezwykłą urodą Ligii. Nie mógł się pogodzić z odrzuceniem. Był przekonany, ze Ligia powinna się czuć uszczęśliwiona i wyróżniona okazywanymi jej względami. Ucieczka Ligii na tyle go wzburzyła, że gotów był ją zranić. Uważał ponadto, ze jako Rzymianin ma władzę nad Ligią – zakładniczka Rzymu – i ze jest mu ona winna posłuszeństwo. Nie rozumiał jej religii. Z czasem jego uczucia się zmieniły. Wpłynęło na to przede wszystkim poznanie chrześcijan oraz to, że w chorobie okazali mu miłosierdzie, współczucie i troskę. Zrozumiał, ze Ligia  go kocha, ale nie może zaakceptować wyznawanych przez niego wartości. Uczucia Winicjusza się zmieniały od zachwytu i pożądania, przez złość, gniew, żal, niepewność, zgryzotę, poświecenie, po wielkie szczęście.

Ligia również początkowo była zauroczona Winicjuszem. Jego postępowanie sprawiło jednak, że postanowiła przed nim uciec. System wartości, w jakim została wychowana, nie pozwalał jej zaakceptować tego, co zaproponował jej Winicjusz. Jej uczucia były pełne sprzeczności. Bała się, że kochając poganina, popełnia grzech. Dopiero Piotr Apostoł rozwiał jej wątpliwości. Miłość Ligii była szczera, szlachetna i czysta. Największym dowodem jej miłości było uratowanie Winicjuszowi życia i pełna troskliwości opieka nad rannym.

Notatka do zeszytu.

Ligia Marek Winicjusz
– dojrzała psychicznie i emocjonalnie,

– miała okazję zastosować w życiu nauki Chrystusa – okazać miłosierdzie, wybaczyć krzywdy,

– okazała się prawdziwa chrześcijanką,

– miłość dała jej poczucie siły.

– wyzbył się egoizmu i pychy,

– poznał nowa religię,

– zrozumiał Ligię i jej system wartości,

– z czasem dostrzegł w Ligii nie tylko piękno zewnętrzne,

– przestał traktować z pogardą ludzi niższego stanu,

– nauczył się panować nad gniewem,

– stał sie cierpliwy,

– zrozumiał, ze są wartości ważniejsze niż władza, bogactwo,

– stał się chrześcijaninem.

Dzień 4. (wtorek)      

Temat:  „Quo vadis” jako powieść historyczna.

Notatka: Korzystając z informacji z podręcznika ze str. 223, napisz w zeszycie, dlaczego „Quo vadis” jest powieścią historyczną.

 Dzień 5. (środa)         

  1. Temat: Co to jest homonim?
  • – przeczytaj wiersz S. Barańczaka ze str. 246,
  • – zapoznaj się z definicją homonimów z podręcznika
  • – zapisz w zeszycie, co to są homonimy
  • homonimy – wyrazy, które mają takie samo brzmienie, ale różne znaczenia, a niekiedy również pisownię
  • – wypisz z wiersza wyrazy, które można by było uznać za homonimy,
  • – wykonaj zadanie 3. lub 5., str. 247,
  • – przepisz tekst z zadania 8., uzupełniając podanymi wyrazami.

* Dla chętnych

– zadanie 7, str. 2

Geografia   

TEMAT: RODZAJE USŁUG. TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ.

gospodarka narodowa – całokształt działalności gospodarczej prowadzonej na terenie kraju, w jej wyniku powstają dobra materialne i niematerialne, składające się na produkcję, której wartość wyraża Produkt Krajowy Brutto (PKB), będący miara wielkości gospodarki

 

 

 

 

 

 

 

 

usługi –  III sektor gospodarki narodowej, który nie zajmuje się wytwarzaniem produktów, lecz ma na celu zaspokajanie potrzeb ludzi, obejmuje świadczenia jednych osób na rzecz innych, są to wszystkie rodzaje działalności gospodarczej, które nie zalicza się do rolnictwa  i przemysłu

  1. Udział usług w tworzeniu PKB jest wskaźnikiem poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego.
  2. Komunikacja stanowi dział usług, który zajmuje się przemieszczaniem ludzi, dóbr i informacji.

 komunikacja –  obejmuje transport (przemieszczanie towarów i osób)  i łączność (przesyłanie informacji).

KOMUNIKACJA

TRANSPORT                                                  ŁĄCZNOŚĆ

-samochodowy                                            -poczta

-kolejowy                                                      -telekomunikacja: internet,

-wodny morski                                             telefonia, prasa, radio,

-wodny śródlądowy                                    telewizja

-lotniczy

-przesyłowy (rurociągowy i przekazywanie

energii elektrycznej)

 

3.Największe znaczenie w przewozach towarów i osób ma transport samochodowy, najmniejsze – żegluga śródlądowa.

4.Najbardziej przyjazne dla środowiska są transporty kolejowy i przesyłowy.

WADY I ZALETY TRANSPORTU

RODZAJ TRANSPORTU ZALETY WADY
SAMOCHODOWY -możliwość dotarcia prawie do wszystkich miejscowości dzięki istniejącej sieci dróg

-przewóz towarów „od drzwi do drzwi”

-niskie koszty przewozu towarów na niewielkie odległości

-możliwość przewozu różnych towarów

-wysokie koszty budowy

 i utrzymania dróg

-korki uliczne

-duża liczba wypadków drogowych

-zanieczyszczenie środowiska spalinami

-uzależnienie od warunków atmosferycznych

KOLEJOWY -niski koszt przewozu towarów

-możliwość przewozu dużej ilości towarów

-niewielkie zanieczyszczenie środowiska

-zmniejszenie korków komunikacyjnych w dużych aglomeracjach

-konieczność przeładunku towarów

(nie można przewozić towaru „od drzwi do drzwi”)

-wysokie koszty budowy oraz utrzymania infrastruktury kolejowej

LOTNICZY -krótki czas podróży

-możliwość przewozu towarów nietrwałych (kwiaty, owoce)

-bezpieczne podróżowanie

-wysokie koszty

-ograniczenia w wielkości i ilości przewożonych ładunków

-konieczność budowy drogiej infrastruktury (lotniska)

-uzależnienie od warunków pogodowych

-zanieczyszczenie środowiska

PRZESYŁOWY -możliwość ciągłych dostaw surowca

-uniezależnienie dostaw od warunków atmosferycznych

-niskie koszty przesyłu towarów

-wysokie koszty budowy infrastruktury

-transportowanie wyłącznie jednego produktu

MORSKI -niskie koszty przewozu towarów

-wykorzystanie naturalnych szlaków wodnych

-możliwość przewozu różnorodnych towarów

-możliwość jednorazowego przewozu towarów o dużej masie

-konieczność przeładunku towaru w portach

-długi czas przewożenia

-uzależnienie od warunków pogodowych

-zagrożenie katastrofą ekologiczną w przypadku awarii  tankowców

Zadanie

Przeczytaj uważnie tekst w podręczniku i powyższy konspekt. Odpowiedz na pytania zawarte w tabeli.

Oceń prawdziwość informacji. Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa, lub F jeśli jest fałszywa.

Największy udział w strukturze przewozów pasażerskich ma transport kolejowy.    
Do przewozu węgla kamiennego najczęściej wykorzystuje się transport samochodowy.    
Do zadań transportu przesyłowego należy dystrybucja energii elektrycznej.    
Komunikacja jako dział usług dzieli się na transport i łączność.    

 Zadanie dla chętnych.

Przedstaw trzy argumenty przemawiające za tym, że usługi podnoszą jakość życia mieszkańców Twojego regionu.

 Zapytania oraz zadanie proszę zamieszczać na poczcie. Adres poczty: elanowak03@gmail.pl

Proszę podać imię i nazwisko oraz klasę.

 >>>> historia. 25.03 – 1.04.2020 r.  kontakt: zofiajaneczek@gmail.com, messenger

Drodzy uczniowie, uczymy się, liczę na Was. Powodzenia. ( 2 tematy w każdym tygodniu)

1.Temat: I wojna światowa w Małopolsce.    25. 03.2020 r.

  • Bitwa pod Gorlicami skorzystaj z Internetu np. https://spzagorzany.pl/start/uczniowie/do-pobrania/191-historia
  • Zapisz w zeszycie, staraj się zapamiętać kilka ważnych twoim zdaniem informacji o tej bitwie.

2.Temat: Postacie historyczne.      27.03.2020 r.

  • Zapisz w zeszycie( od pauz) i zapamiętaj po 5 informacji o postaciach
    • Józef Piłsudski str.143
    • Józef Haller 173

3.Temat: Sprawa polska w czasie I wojny światowej.  1. 04.2020 r.

  • Przeczytajcie proszę tekst str. 180, 181,182, zwróćcie uwagę na tekst źródłowy 181.
  • Zapisz w zeszycie odp. na pyt. 1 str.183

 

>>>Plastyka – 23.03 – 30.03.2020 r. kontakt: zofiajaneczek@gmail.com, messenger

Temat: Co jest ważniejsze – obserwacja rzeczywistości, interpretowanie świata po swojemu czy też inspiro­wanie się naturą.  23.03.2020 r.

Zadanie: Namaluj kredkami „zwiastun wiosny”. Zachowaj pracę A- 4.   (np. krokusy, żonkile, pąki na gałęzi, ptaki itp.)

 Temat: O historii fotografii i jej rodzaje. 30.03.2020 r.

Zadanie: Wykonaj fotomontaż fotografii. Możesz skorzystać z czasopism. Zachowaj pracę A-5

FIZYKA

 Temat: Jeszcze o bezwładności ciał.

  • Zanim przejdziemy do tematu przypomnijcie co to jest siła, siła wypadkowa, siły równoważąca oraz pierwszą zasadę dynamiki, a następnie obejrzyjcie film
  • https://www.youtube.com/watch?v=ItkC3FEpH_Q , a następnie przeczytajcie informacje zawarte na stronach 100 i 101,wykonajcie doświadczenie na wstępie tematu.
  • Myślę, że każdy z Was doświadczył sytuacji opisanych w tym temacie.

Zapiszcie w zeszycie notatkę:

  1. Bezwładność jest to cech ciała polegająca na tym, że ciało dąży do zachowania stanu spoczynku lub stanu ruchu jednostajnego prostoliniowego ( nie chce zmieniać swojej prędkości).
  2. Przykłady bezwładności:
    a) pasażer znajdujący się w ruszjącym autobusie jest odrzucony do tyłu, ponieważ nadal chce pozostać w spoczynku;
    b) pasażer w hamującym autobusie „leci do przodu” bo nadal chce poruszać się ruchem jednostajnym prostoliniowym;
    c) na zakręcie przedmioty przemieszczają się na zewnątrz zakrętu, bo nadal chcą poruszać się po linii prostej.
  3. Masa jest miarą bezwładności ciała. Im większa masa, tym trudniej wprawić je w ruch oraz trudniej zatrzymać.

Zadanie domowe
Zad 2 str 102
Dla chętnych zad 3,4 str 102

 Temat: Powtórzenie wiadomości o siłach.

Jest to temat dwugodzinny.

Na początek przypomnijcie sobie następujące zagadnienia- NaCoBeZU:

Pierwsza zasada dynamiki Newtona – bezwładność
rozpoznaję i nazywam siły, podaję ich przykłady w różnych sytuacjach praktycznych – siły
ciężkości, sprężystości, nacisku, oporów ruchu, tarcia,
· opisuję i rysuję siły, które się równoważą,
· formułuję i rozumiem pierwszą zasadę dynamiki Newtona
· wykazuję doświadczalnie istnienie bezwładności ciała
· posługuję się pojęciem masy jako miary bezwładności ciał
· analizuję zachowanie się ciał na podstawie pierwszej zasady dynamiki Newtona
· wskazuję znane z życia codziennego przykłady bezwładności ciał

Druga zasada dynamiki Newtona
projektuję i prezentuję doświadczenia wykazujące zależność przyspieszenia od siły i masy
· formułuję i rozumiem treść drugiej zasady dynamiki Newtona i zapisuję ją za pomocą
wzoru F=ma
· analizuję zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona
· definiuję jednostkę siły w układzie SI (1 N) i posługuję się nią
· stosuję do obliczeń związek między masą ciała, przyspieszeniem i siłą; zapisuje wynik
zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z
dokładności danych
· rozwiązuję zadania problemowe związane z drugą zasadą dynamiki Newtona

Swobodne spadanie ciał
projektuję i przeprowadzam doświadczenia badające swobodne spadanie ciał
· opisuję swobodne spadanie ciał jako przykład ruchu jednostajnie przyspieszonego
· wiem, od czego zależy a od czego nie zależy czas spadku swobodnego
· posługuję się pojęciem przyspieszenia ziemskiego
· posługuje się pojęciem siły ciężkości i obliczam jej wartość
· stosuję do obliczeń związek między siłą, masą i przyspieszeniem grawitacyjnym
· projektuję i wykonuję doświadczenie badające, od czego zależy czas swobodnego
spadania ciała
· rozwiązuję zadania rachunkowe dotyczące swobodnego spadania ciał

Trzecia zasada dynamiki Newtona. Zjawisko odrzutu
planuję i przeprowadzam doświadczenie ilustrujące III zasadę dynamiki
· formułuję i rozumiem treść trzeciej zasady dynamiki Newtona
· opisuję wzajemne oddziaływanie ciał, posługując się trzecią zasadą dynamiki Newtona
· opisuję zjawisko odrzutu i jego zastosowanie w technice

Opory ruchu
posługuję się pojęciami: tarcie, opór powietrza
· wykazuję doświadczalnie istnienie różnych rodzajów tarcia
· wymieniam sposoby zmniejszania lub zwiększania tarcia i opisuje znaczenie tarcia w życiu
codziennym
· planuję i demonstruję doświadczenia obrazujące sposoby zmniejszania lub zwiększania
tarcia
· opisuję wpływ oporów ruchu na poruszające się ciała
Proszę powtórzyć te zagadnienia, na kolejnej lekcji wykonamy zadania z podręcznika ze stron 104 i 105, a następnie spróbujemy sprawdzić Wasze wiadomości.

Wiem, ze jest Wam trudno, ale dla naszego wspólnego dobra musimy się postarać w razie jakichkolwiek wątpliwości jestem do Waszej dyspozycji drogę mailową mwoziwoda1@gmail.com lub na Messenger Małgorzata Skrzyniarz.

Życzę powodzenia

BIOLOGIA

LEKCJA 1 – Temat: Obwodowy układ nerwowy. Odruchy.

W celu utrwalenia wiadomości z poprzednich lekcji na temat układu nerwowego:

Nie zapisuj w zeszycie rozwiązań zadań zamieszczonych w prezentacjach.

  1. Przeczytaj fragment podręcznika ze stron: 181 – 184.
  2. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=hqYebi7cVTY
  3. Wyjaśnij w zeszycie, jakie znaczenie ma fakt, że odruchy zachodzą bez udziału świadomości.
  4. Zapisz w zeszycie po trzy przykłady odruchów bezwarunkowych i odruchów warunkowych.
  5. Dokonaj obserwacji odruchu kolanowego ze strony 183 w podręczniku. Zanotuj w zeszycie wynik obserwacji oraz wniosek.

(Uwaga! Ocenie będą podlegać zadania wykonane w zeszycie. Proszę o przesłanie odpowiedzi (jako dokument Word, PDF itp. lub w formie zdjęcia kartki z zeszytu z wykonanymi poleceniami) do dnia 30 marca (tj. poniedziałek) na adres e-mail: martaryk1983@tlen.pl

LEKCJA 2 – Temat: Higiena i choroby układu nerwowego.

  1. Zapoznaj się z fragmentem podręcznika ze stron 185 – 189. Zwróć uwagę na wpływ stresu na organizm oraz choroby układu nerwowego.
  2. Czy odczuwasz stres związany z pandemią koronawirusa? Jeżeli tak, to jak się on u Ciebie objawia? Wyjaśnij, w jaki sposób radzisz sobie ze stresem związanym z domową kwarantanną, izolacją od rówieśników i nowym sposobem przyswajania wiedzy.

Zachęcam do kontaktu ze mną za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Mój adres e-mail: martaryk1983@tlen.pl

Termin konsultacji z rodzicami za pośrednictwem poczty elektronicznej – piątek w godzinach 15.00-17.00.

Wychowanie fizyczne

Drodzy uczniowie,

nauczyciele Wychowania fizycznego zwracają się z prośbą abyście w tym trudnym dla wszystkich czasie nie zapomnieli również o lekcji wf-u. Już na początku dnia po przebudzeniu proponujemy abyście wykonali kilka swoich ulubionych, łatwych ćwiczeń po czym nie zapominamy o bardzo ważnym posiłku jakim jest śniadanie. Pamiętamy o tym, aby nie objadać się niezdrowymi przekąskami. Tak długi okres bez ruchu byłby bardzo niekorzystny dla naszego organizmu. Przybralibyśmy na wadze, stali się leniwi i senni. Pamiętajmy o higienie osobistej! Poniżej przedstawiamy Wam kilka tematów dla poszczególnych klas. Na końcu dodatkowe zadania dla wszystkich klas.

Stres – czym jest? i jak sobie z nim radzić? (artykuł)

Poniżej linki do ciekawie spędzonego czasu z lekcją wf-u dla wszystkich klas:

Religia

Bardzo proszę w dalszym ciągu o naukę z zielonego katechizmu dla bierzmowanych punktów:

Od numeru 92 do numeru 172. (strony od 25 do 41)

Muzyka

Temat:Poezja śpiewana

-Utwory do słuchania 

Bardzo proszę o zapoznanie się z tematem poezji śpiewanej oraz dla chętnych wysłuchać utwór proponowany np.  Mury Jacek Kaczmarski

  W razie pytań proszę pisać na mojego maila marcin1978-1979@tlen.pl . Życzę owocnej pracy i miłego słuchania.

NIEMIECKI  26.03- 01.04.2020

 Thema: Ich stehe um 7 Uhr auf.

  • Proszę zapisać do zeszytu notatkę:

Czasowniki rozdzielnie złożone składają się z przedrostka np. ab-, an-, auf-, aus-, ein-, fern-, mit-zurück- oraz czasownika właściwego np. stehen, sehen.

  1. aufstehen- wstawać
  2. aufgeben- zadawać (na zadanie domowe)
  3. aufräumen- sprzątać
  4. abfragen- odpytywać
  5. ausführen- wzprowadzać
  6. einschlafen- zasypiać
  7. einkaufen- robić zakupy
  8. einpacken- pakować
  9. fernsehen- oglądać telewizję
  10. zurückkommen- wracać

W zdaniu oznajmującym przedrostek oddziela się od czasownika i zajmuje miejsce na końcu zdania, czasownik podlega odmianie przez osoby:

  • aufstehenà Ich stehe um 7 Uhr auf. Wstaję o 7.
  • fernsehenà Wir sehen am Abend fern. Oglądamy wieczorem telewizję.
  • aufgebenà Der Lehrer gibt sehr viel auf. Nauczyciel bardzo dużo zadaje na zadanie domowe.

Proszę zrobić zadanie 2 ze strony 51- należy zapisać do zeszytu zdania w pierwszej osobie według wzoru ( zmieniamy 3 osobę liczby pojedynczej er na 1 osobę liczby pojedynczej ich, odmieniamy także odpowiednio czasownik– er packt- ich packe, er kommt- ich komme):

  1. aufstehen- Ich stehe morgens um 6.15 Uhr auf.
  2. ausführen- Dann führe ich meinen Hund aus.
  3. einpacken- Ich…..
  4. zurückkommen- Um …. Uhr …
  5. fernsehen- Nachmittags….

6.einschlafen- Ich ….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NA OCENĘ: ZADANIE 4 ZE STRONY 51, NALEŻY OPISAĆ SWÓJ DZIEŃ WYKORZYSTUJĄC WSZYSTKIE ZDANIA Z ĆWICZENIA, WPISUJĄC WŁASNE INFORMACJE DOTYCZĄCE GODZINY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ NP. GODZINĘ WSTAWANIA, CZAS ODRABIANIA ZADANIA DOMOWEGO, POWROTU DO DOMU, PÓJŚCIA SPAĆ ITD.) Można dopisać dodatkowe zdania dotyczące własnego dnia.

Wykonane zadanie należy odesłać do nauczyciela do 1 kwietnia (środa) na adres:

j.niemiecki.sp.olesno@gmail.com

Ich stehe um……. Uhr auf. (Wstaję o…)

Von… bis…bin ich in der Schule und lerne fleißig.

(Od…do..)

Um…. Uhr komme ich nach Hause zurück.

Zu Mittag esse ich um…Uhr.

Die Hausaufgaben mache ich von… bis…Uhr.

Um …. Uhr esse ich zu Abend.

Um…. Uhr sehe ich fern.

Ich gehe um… Uhr schlafen.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

>>>Język polski

  1. „Quo vadis” * Zaznacz fragmenty dotyczące opisu Rzymu: – przed pożarem ( rozdziały: 2, 9, 22)   
    – w czasie pożaru (rozdziały: 42,  43, 44, 46)     
    – po pożarze ((rozdział 49) * Przygotuj się do opisu postaci Chilona Chilonidesa.                               
  2. Powtórz wiadomości na temat części mowy i części zdania. Podręcznik str. 225-227
  3. Utrwal pisownię partykuły nie z różnymi częściami mowy. Podręcznik str. 244
  4. Kultura wypowiedzi. Grzeczność niejęzykowa. Podręcznik str. 234 Zadania 1. i 3.
  5. Czy reklama może ograniczać wolność? Podręcznik str. 248. Wykonaj zadania 1., 3. i 4.

>>>Język angielski

Podręcznik i ćwiczenia All Clear

  • – rozdział 7 – przypomnienie wiadomości o czasach przyszłych (future forms: will, be going to, present continuous) – podręcznik s. 84, 78-79
  • – zadania w ćwiczeniach z rozdziału 7
  • – przeczytać w podręczniku recenzję filmu „Gravity” – s. 82
  • – napisać w zeszycie recenzję wybranego filmu – przykład w podręczniku s. 82

>>>Język niemiecki

  1. Thema: „Wie sieht dein Alltag aus?”

– na str. 57 sprawdzić znaczenie oraz sposób tworzenia zdań z czasownikami rozdzielnie złożonymi (Grammatik kompakt punkt 1), następnie na stronie 50 wykonać ćwiczenie numer 1- przyporządkować obrazkom właściwe teksty, aby powstał opis dnia Freddy’ego.

  •  przetłumaczyć na język polski do zeszytu opis dnia Freddy’ego
  • ze strony 51 zrobić ćwiczenie 2 oraz 3 (płyty dołączone do podręcznika)
  • dla chętnych: ćwiczenie 4 s. 51
  •  z zeszytu ćwiczeń- strony 50-51 proszę wybrać i zrobić dowolne 3 ćwiczenia  spośród 8 podanych

 Thema: „Wohin gehst du gern?”

  • zapisać do zeszytu i podać tłumaczenie na język polski zwrotów z  ćwiczenia numer 1

GEHEN: (iść) Wohin? (Dokąd?)

  • .in den Zoo
  • in den Park
  • in den Aquapark
  • in den Tanzkurs
  • auf den Sportplatz
  • in die Disco
  • in die Schule
  • in die Pizzeria
  • in die Eisdiele
  • auf die Party
  • ins Museum
  • ins Kino
  • ins Schwimmbad
  • ins Eiscafe
  • aufs Schulfest
  • skaten
  • laufen
  • klettern
  • zu Martha

-posłuchać nagrania do ćwiczenia i odpowiedzieć napytanie: dokąd lubią chodzić Martha i Elias?

Martha: 4,……….

Elias: 5,………….

– zrobić ćwiczenie 1 i 2 z zeszytu ćwiczeń

>>> Chemia

Ze względu na zaistniałą sytuację poniżej podaję zadania z podręcznika, które należy zrobić, w celu utrwalenia materiału. Ponieważ w obecnym dziale potrzebujemy bardzo dobrze orientować się w układzie okresowym, informacjami, które możemy z niego odczytać, proponuję zadania:

  1. 105, zad. 2
  2. 108, zad. 1, przykład a ,c, g
  3. 108, zad. 2, przykład g, h, i
  4. 108, zad 3,
  5. 108, 6, przykład d, e, f

Poniżej zadania z zakresu wiązań kowalencyjnych i jonowych:

  1. 120, zad. 2,
  2. 126, zad. 2,
  3. 126, zad. 6, przykład a ,b, d
  4. 126, zad. 7,

Dla chętnych do przygotowania krzyżówka, której rozwiązaniem będzie: WIĄZANIA CHEMICZNE

Hasła do krzyżówki muszą być z zakresu chemii.

>>>> historia. Tematy do realizacji od 16 marca 2020 r.

Drodzy uczniowie, uczymy się, liczę na Was. Powodzenia. ( 2 tematy w każdym tygodniu)

1.Temat: I wojna światowa- ikonografika, wojna pozycyjna.    18.03.2020 r.

  • Przeczytajcie proszę tekst ( str. 164,165, 166,167)
  • Przeanalizuj ilustracje
  • Polecam ciekawy tekst źródłowy.
  • Zapisz w zeszycie  odpowiedź na pyt. 2 i 3 str. 167

2.Temat: I wojna światowa na ziemiach polskich.   20. 03.2020 r.

  • Przeczytajcie proszę tekst ( str. 170 -174)
  • Zapoznaj się z mapą str. 171
  • Przeczytaj  odezwę Józefa Piłsudskiego do Legionów Polskich.
  • Zapisz w zeszycie  odpowiedź na pyt. 2 i 3 str.174

>>>> Plastyka

Temat: Piękno starego przedmiotu w obrazie.  16.03.2020 r.

Zadanie: Namaluj kredkami dowolny stary przedmiot. Zachowaj pracę.